Thursday, 10 April 2014

How Vogue Italy says 'no' to violence against women

By Gloria

Vogue Italy April 2014 by Steven Meisel
The polemic and provocative Vogue Italy published a fashion editorial called Horror Story, which aims at raising awareness of domestic violence in its April issue. The magazine says NO to abuse against women and condemns all type of brutality. But, after seeing the photographs, one asks oneself: Is this the way to treat such a delicate issue?

La polémica y provocadora Vogue Italia ha lanzado un editorial de moda llamado Horror Story que pretende concienciar sobre la violencia doméstica en su número de abril. Dice NO al maltrato a la mujer y condena todo tipo de violencia. Pero, después de ver las fotografías, uno se pregunta a sí mismo: ¿Es éste el modo de tratar un tema tan delicado? 


The idea that wants to transmit the Italian publication is that we cannot be accomplices of this cruelty. "What is important for us is that at least one of the dozens of women suffering violence every day can feel our nearness. And that those who follow us may feel stimulated to take action, condemn, and support women in trouble," says director Carlo Ducci in an excerpt from the magazine's pages. On her behalf, editor-in-chief Franca Sozzani defends the controversial cover story.

The message is good and also the intention, but what about the way and the manner? Not like this! As Mimma Viglezio says in The Business of Fashion: "The only problem is that there are fashion credits next to the photographs." In other words, beyond the photo shoot's purpose, Vogue Italy wants to sell us the clothes the models are wearing and what is worse, they do it without scruple. The magazine could have included the credits in another section, but instead, it puts them visible in every image.

As Katharine Z. Karrella questions in Style.com: "How can a photograph like this be seen as respectful and empowering to domestic abuse victims, or even taken seriously, when it reads, 'chiffon smock, Marc Jacobs' in the corner?." This mere fact takes away the editorial's credibility and can be even offensive.  

I totally agree with Zarrella's words: "Abuse is not glamorous, and the brutalization of women should never be portrayed as beautiful, especially in a fashion magazine." Vogue Italy went wrong with the approach and in how the message was sent, don't you think?



CÓMO VOGUE ITALIA DICE 'NO' A LA VIOLENCIA CONTRA LA MUJER (continuación)

La idea que pretende transmitir la publicación italiana es que no seamos cómplices de esta barbarie. "Lo que es importante para nosotros es que por lo menos una de las muchas mujeres que sufren violencia cada día sientan nuestra proximidad. Y que aquellos que nos siguen se animen a hacer algo al respecto, condenar y apoyar a las mujeres con problemas", dice el director Carlo Ducci en las páginas de la revista. Por su parte, la editora en jefe Franca Sozzani ha defendido la controvertida historia de portada.

El mensaje es bueno y la intención también, pero ¿y las formas? Así no. Como dice en su artículo en The Bussines of Fashion Mimma Viglezio: "El único problema es que hay créditos de moda al lado de las fotografías". Es decir, más allá del propósito del editorial, Vogue Italia nos quiere vender la ropa que llevan las modelos y lo peor es que lo hace sin escrúpulos. La revista podría haber incluido los créditos de la vestimenta en otro apartado, pero los sitúa visibles en cada imagen.

Tal y como plantea el tema en Style.com Katharine K. Zarrella: "¿Cómo puede ser que una fotografía como ésta se considere respetuosa y comprensiva hacia las víctimas del abuso doméstico, o incluso se pueda tomar en serio, cuando se lee, 'blusón de gasa, Marc Jacobs' en la esquina?". Este mero hecho resta credibilidad al editorial y puede llegar incluso a ser ofensivo.  

Estoy completamente de acuerdo con las palabras de Zarrella: "El abuso no es glamouroso y la brutalidad a la mujer no debería ser retratada como bella, especialmente en una revista de moda". Vogue Italia se ha equivocado en el planteamiento del tema, en el cómo lanzar el mensaje, ¿no creéis?

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